Hem Hälsa 3 Noteringar Till Självet - Ta Hand Om Dig

3 Noteringar Till Självet – Ta Hand Om Dig

Hej! Mellan dagens alla måsten, och vardagens stress, så är det lätt att glömma bort sig själv. Här nedanför kan du läsa om tre saker man kan göra för att ta hand om sig själv och se till så att man mår och fungerar bra.

Må-bra-tid

Oavsett om man är välsignade med ett fantastiskt förhållande med en underbar partner, eller ej, så har man en skyldighet mot sig själv, att ta hand om sig själv! Det är inget man helt kan lämna över till någon annan.

Jag gillar konceptet från Julias Carol’s bok, The Artist ways, om att gå på en ”personlig dejt”. Helt enkelt undvara lite ”må-bra-tid” lite då och då., och göra sådant som får en att må bra. Det skulle kunna att yoga, eller gå på en rockkonsert. Bara se till så att man gör något som får en själv att må bra.

Livet är inte bara ett flöde av måsten och prestationer.

Många säger att det är så svårt, att ge sig själv den där värdefulla tiden. Men, egentligen är det väl inte det. Det är en fråga om att rätta till sina prioriteringar. För när vi själva mår bra, så mår de omkring oss bra – så att vara snäll och ta hand om sig själv, är att ta hand om sin familj, sina vänner och alla andra man kommer i kontakt med.

reklamannons

Det är mycket lättare att möta andra när man upplever lugn och ro i kropp och sinne. På riktigt, det är något av det viktigaste man kan göra för sin omvärld – helt enkelt se till så man själv mår bra.

Intressant bok: Bemötandekoden : konsten att förstå sig på människor och få ett bättre (arbets)liv

Du kan inte ge järnet hela tiden

Om man verkligen undvarar lite tid för vila och återhämtning, så är man så mycket starkare när man väl behöver trycka på gasen. Det är inte en fråga om slapphet, lättja och att vara passiv. Utan att om man i längden vill fungera optimalt, på ett hållbart sätt – så måste man upprätthålla en balans.

På samma sätt som man måste serva en bil, en dator, eller vad det än är man vill fortsätta ska vara verksamt och fungera effektivt – så måste man trycka på sin egen pausknapp, och se till så att man själv gör saker som får en att må bra.

Här nedanför är några saker som har en benägenhet att skapa välmående hos oss. Men gör givetvis det som fungerar för dig.

  • Meditation.
  • Gå all-in på Netflix och popcornpåsen. (Men hej, disciplin min vän. Bosätt dig inte där.)
  • Måla, rita eller skriv.
  • Spela eller skapa musik.
  • Trams och lek.
  • Promenad, i naturen.
  • En Swedish Fika. 
  • Yoga.

Hitta saker som inte upplevs som en prestation, och är orienterat kring att lösa problem. Utan där du bara kan anamma din glädje, ge hän till din kreativitet och lekfullhet. Där du avslappnat bara kan få vara i ögonblicket och glädjas åt det som är.

Vi vuxna låter oss själva inte riktigt fyllas upp av glädje. Enligt forskaren Brené Brown, så räds vi för konsekvenserna av att ”leva helhjärtat”. För det gör oss sårbara. Att flyga högt innebär också att man tar risken att falla, vilket är smärtsamt – men det är värt det.  Så bejaka din glädje, din kreativitet och lekfullhet – dina drömmar. Du kommer tacka dig själv för det.

En av Brenés böcker: Mod att vara sårbar –  i dina relationer, i ditt föräldraskap, i ditt arbete

-reklamannons-

Notering till självet – Stressa ner

Kolla här. Livet är kort. Många av sakerna vi stressar över, är det ens värt det? Alltså, stressen. Är det värt att oroa sig, stressa och ha sig, över så många småsaker som vi låter konsumeras vår energi? Stressa mindre, andas mer – och fokusera alla dina energier på sådant som är viktigt när allt kommer till. Fokusera på det som som gör dig upprymd och inspirerad, inte stressad och oroad.

Relaterat: Andningsövning 3:7:8

Det var tre saker vi kan göra för oss själva, för att må och fungera bättre. Vilka råd och erfarenheter skulle du vilja dela med dig av? Dela dem i kommentarerna.


Hej vännen! Gillade du inlägget? Dela det gärna vidare och dela med dig av dina tankar här nedanför. Vill du hålla dig uppdaterad så kan du ansluta dig till mitt nyhetsbrev.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

65,273FansGilla
22,133FöljareFölj
268PrenumeranterPrenumerera
Psykologi, Tacksamhet, positivitet, hälsa, livsstil, motivation, inspiration, glädje, självkänsla, självförtroende, depression, mental styrka, positiv psykologi, psykisk hälsa, psykisk ohälsa, framsteg, framgång, Ett Positivt Sinne, Positivavibbar

3 Saker Som Gör Dig Psykologiskt Stark

0
Vår psykologi styr vårt liv på många sätt. I dagens inlägg så kan du läsa om tre saker som kan göra oss psykologiskt starkare.  Förlåt...