Hem Hälsa 3 Saker Som Gör Dig Psykologiskt Stark

3 Saker Som Gör Dig Psykologiskt Stark

Vår psykologi styr vårt liv på många sätt. I dagens inlägg så kan du läsa om tre saker som kan göra oss psykologiskt starkare. 

Förlåt fort, glöm sakta

Att hålla en massa agg mot andra, kan tyckas befogat i somliga fall – men det är det inte. För ilskan, föraktet och allt man håller mot en annan, håller man inom sig själv. Så man skadar ingen annan än sig själv.

Men att förlåta är inte att glömma. Har något gjort fel, så är det fel och det borde man inte glömma. Men man bör försöka förlåta andra, och sig själ, så fort man kan – så man kan fortsätta med sitt liv och leva det, i stället för att leva i det förflutna.

Livet blir mycket enklare när du accepterar förlåtelsen du aldrig fick. – R Brault

Det kräver en enorm styrka att förlåta, men det är befriande. Man förlåter inte bara för den andres skull, utan även för sin egen. Så man får sinnesro och kan fokusera på det som är viktigt i stunden. Det behöver inte betyda att man är andras dörrmatta. Att förlåta, och gå vidare, är att frigöra stress och oro, för att sedan kunna lägga den ”energin”, på andra roligare och mer meningsfulla saker.

reklamannons

”The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong.” – Mahatma Gandhi

Praktisera tacksamhet

Vi alla har det förbluffande bra som bor i ett land som Sverige. Visst finns det mycket att klaga över, om man vill. Men vi har det ganska bra, och möjligheterna är många.  Så det finns mycket att vara tacksam för. Utifrån ett perspektiv av tacksamhet så får saker och ting en annan nyans. Det verkar också fungera som en buffert, så man blir mer resilient mot livets svårigheter.

I ett tidigare inlägg så skrev jag om ett projekt som utforskade vilka styrkor/egenskaper som mest har en inverkan på vårt välbefinnande. I projektet så samlade forskare in information från 517 personer, från den informationen kunde forskarna se att de mest avgörande styrkorna/egenskaperna för ett ökat välbefinnande – var hopp, kärlek (för lärande) och tacksamhet.

” Jag har inte allt. Men jag vaknade upp idag, och det är jag tacksam för – för alla fick inte göra det.”

Starta dagen med en tanke av tacksamhet, det har en benägenhet att följa med in i dagen och göra den bättre. Som dagens startar, så brukar det ju fortsätta. I stället för att starta dagen med negativa nyheter, kicka igång dagen med att säga tack för något eller någon.

Det har visat sig att om man skriver ner saker man är tacksam för regelbundet, så kan det föra med sig en rad positiva effekter. Tacksamhet kan leda till ökad kreativitet, tillfredsställelse och välbefinnande, bättre sömn – och till och med minska symptom av depression, och stress. Så vad är du tacksam för idag? 

Snälla ord

Hur vi pratar om, och med oss själva – gör verkligen all skillnad. Ord är meningsfulla och betydelsefulla. Ibland säger vi saker till oss själva, som vi aldrig skulle säga till någon annan. Det är ju knas! För vi kommer alltid hänga med oss själva. Så man vill se till att vara en god vän, lika mycket till sig själv som till någon annan. Inte prata ner sig själv. Utan lyfta sig själv med orden.

-reklamannons-

Det är sagt, att det man återupprepat säger till sig själv, blir ens övertygelse. Så säger man knasiga saker varje dag, bara pratar om tråkigheter, ens tillkortakommanden och så vidare – så blir det vad man ser, och skapar. Pratar man mer om ens drömmar, mål, positiva egenskaper och så vidare – så blir det något man ser och skapar. Vi alla affirmerar saker till oss själva hela tiden – därför är det viktigt att se till så att det är positiva saker. Så, vad väljer du att säga till dig själv idag?

Läs mer: Forskare säger: Tacksamhet är den snabbaste vägen till ökat välbefinnande


Hej där! Hoppas du diggade inlägget. Du får gärna dela det vidare, och lämna en kommentar här nedanför. Vill du hålla dig uppdaterad och få tillgång till mer upplyftande information, så kan du ansluta dig till mitt nyhetsbrev.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

65,718FansGilla
22,133FöljareFölj
268PrenumeranterPrenumerera
Inre Frid, Stresshantering, sinnesro, sinnesfrid, meditation, medveten närvaro, positiva vibbar, ett positivt sinne, mindre stress, lycka, glädje, depression, självkänsla, självförtroende, sinnesfrid.

Färre ”Måsten”, Ökad Sinnesfrid – Sluta Stressa Över Dumma Saker

0
Vårt första alternativ när vi är stressade, är ofta att göra något. Det finns många saker man kan göra. Själv brukar jag bland annat...