Hem Hälsa 4 Principer För Ett Gott Humör Och Långt Liv

4 Principer För Ett Gott Humör Och Långt Liv

Rätta till tänket

Tänk dig att Erik och Nina vandrar ner till parken med sina barn. Erik är en aning tjurig, han hade en dålig start på dagen. Han ser skräp runt omkring i parken, klotter på bänkar och plank, skrikande barn, och hans tänk är fastkört i dagens alla måsten och plikter. Nina ser lekande barn, små vackra figurer på bänkarna, hon känner sig lättad; och barnen, de lägger inte märke till något av detta – för de är upptagna med att leka.

inlägget innehåller annonslänkar från Bokus*

Erik valde att fokusera på fel saker – skulle han ge sin uppmärksamhet åt sin flickvän och de lekande barnen så skulle han genast vara gladare. Allt har sin tid, skulle Erik valt att fokusera på ”rätt” saker, så skulle kan varit på ett bättre humör, mer energisk och entusiastisk – vilket skulle leda till att han efteråt kunnat arbeta mer flitigt med sina förpliktelser och alla måsten.

annons

Ett Starkt Fundament

Vi pratar om fundamentala principer här. Men, även om de är fundamentala och allmän vetskap, så betyder det inte att det är något som vi i allmänhet praktiserar.

Vatten

Bla, bla, bla, du känner till det här med att vi består av runt 70% vatten. Men även trots att vi vet hur viktigt vatten är, så är det något som vi glömmer att häva i oss. Det är lätt hänt att man ersätter vatten med kaffe och dylikt, men kaffe motverkar det vi vill åstadkomma – vi blir mer uttorkade. Mild uttorkning kan leda till humörsvängningar och fysiska problem, som huvudvärk och trötthet. Somliga rekommenderar 0.033 * kroppsvikt som dagligt intag. (Så väger man runt 70kg, så blir det 2.3 liter) En ”dehydratiserad” hjärna påverkar kvinnor starkare än män.

Mat, humör och kroppens kemi

Aminosyror, vitaminer, mineraler – allt sådant som vi får i oss genom maten är råmaterial som kroppen använder för att fungera optimalt. Essentiella aminosyror som tryptofan, som är förstastadiet till signalsubstansen serotonin som är relaterat till mående, måste vi föra in med kosten. Sen finns det vissa livsmedel som fungerar lite extra bra för att boosta ens humör, jag måste väl inte nämna att mörk choklad är ett sådan livsmedel va? (Kakao innehåller tryptofan och andra kemiska substanser som kan ha en positiv inverkan på vårt mående.)

Det minsta man kan göra för sig själv och sitt mående är att äta rätt för sig själv. Som jag nämnt i tidigare inlägg så försvagas vår viljestyrka – alltså vår förmåga att fungera optimalt under dagen – då vi inte ätit ordentligt, och sett till så hjärnan har gott om tillgång till glukos, som är hjärnans huvudsakliga energikälla.

Läs mer:

Rörelse

Vi har rört oss i alla tider. Inte nödvändigtvis för tränings skull, utan vardagens alla aktiviteter har innefattat rörelse i olika former. När vi tränar, dansar eller utför någon annan aktivitet som ökar vår puls, och som utmanar oss, så kickar kroppens responser igång och säkerställer så att vi kan utföra aktiviteten, och belönar oss för att vi gör den. Så kroppen utsöndrar endorfiner, adrenalin, noradrenalin och andra hormoner och signalsubstanser. Tro det eller ej, men promenader, eller annat motionsträning är det kraftigaste motståndet mot alzheimers och andra degenerativa neurologiska sjukdomar.

annons

Grymt fascinerande Bok Om Motion Och Hjärnan [Sponsrad]: 

Dan Buettner och  Nationl Geografik teamade upp och studerade olika folkgrupper, för att se varför vissa folkgrupper lever längre än andra. De studerade folkgrupper på olika kontinenter som tenderade att leva uppemot hela 100+ år. En sak alla hade gemensamt var att de rörde sig mycket i sin vardag. De satt på golvet, utförde knäböj, marklyft, arbetade i hög ålder och så vidare – de hade dock inte behovet av att träna. (TED-Talk)

Ett Syfte

Bortsett från att de rörde sig mycket i vardagen, och att de åt nyttig mat och följde vissa principer för att inte överäta och dylikt, så levde allesammans med ett visst syfte. En japansk grupp med människor levde efter det man kallar Ikigai, vilket är ett koncept som kan översättas till ”en anledning att finnas till”.

[tweet]Utan en känsla av mening så slänger vi oss inte direkt ur sängen på morgonen.[/tweet]

Grymt intressant sponsrad bok om mening och syfte: Livet Måste Ha Mening (Annonslänk

När man känner en känsla av mening, i arbetet och i vardagen, så kommer man per automatik uppleva ett mer uppfriskande humör. Så vad är ditt syfte?

annons


Om du gillar mina inlägg så får du gärna gilla och dela med dig. Vore superskoj att läsa en kommentar från dig här nedanför. Du kan hålla dig uppdaterad genom att skriva in dig på mitt nyhetsbrev. Lämna gärna en kommentar här nedanför eller på Facebook. Du kan också klicka din i på YouTube och prenumerera på min kanal där.

annons

Önskar dig all framgång, lycka och kärlek.
Albin Karlsson.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Var snäll och skriv din kommentar här
Skriv ditt namn här

Jag Är Social

56,387FansGilla
18,233FöljareFölj
271PrenumeranterPrenumerera
Psykisk ohälsa, psykisk hälsa, hälsa, livsstil, framsteg, Ett Positivt Sinne, Motivation, Inspiration, Glädje, Medveten Närvaro, Bloggare,

Är Det Okej Om Jag Mår Lite Dåligt? – Psykisk (o)hälsa

Det här med att må dåligt är något som vi inte glatt pratar om i samhället. Vi har en lite anti-attityd till det jobbiga...