Hem Hälsa 8 Saker Att Tänka På Innan Du Blir Utmattad & Slutkörd

8 Saker Att Tänka På Innan Du Blir Utmattad & Slutkörd

Undvik katastrofen – pip pip pip

Innan man råkar ut för en viss hälsokris, så har det förmodligen blinkat och pipit en hel del. Vad menar jag med det? Jo, när vi är ute och kör, och det uppstår ett smärre problem i bilens system, så börjar det blinka. Har vi inte på oss bältet så kanske det till och med piper en hel del med. Det är en varning, som forcerar vår uppmärksamhet till ett visst ”problem”. Tar vi varningssignalen på allvar, så kan vi undvika en större eller mindre katastrof.

Kroppen skickar oss också små subtila varningssignaler. Lyssnar vi inte på dem, så blir dem högre och högre. Lyssnar vi inte då. Ja, då kan vi krascha!

Så det är alltid bäst att ge sig själv den service man förtjänar. Att ta hand om sig själv är inget man bör se som något man ”unnar sig”, något man gör lite då och då – utan det är en nödvändighet.

Allt behöver inte vara perfekt!

Det här är väl kanske möjligen en av de stora anledningarna varför så många idag ”springer in i väggen”, och blir utmattade. Allt behöver inte vara perfekt! Träna på att vara okej med ”bra nog”. Sänk dina krav på dig själv, och möt dina/kroppens krav och behov.

reklamannons

Sätt sunda gränser

Jag tror att experter är ganska så enade om hur viktigt det är att kunna sätta sunda gränser! Inte låta sig bli helt överkörd av andra. Stå på dig och säga nej till sådant som inte är gynnsamt för dig. Ibland är våra ambitioner högre än vad som i tillfället är sunt för oss. Personlig integritet verkar vara en viktig komponent, för att det ska fungera i det låga loppet. Personlig integritet är att vara sann och ärlig mot sig själv, sina värderingar, behov och önskemål.

Träna Ja!- och Nej-muskeln

Det är såå viktigt att kunna säja nej! Men även ja! Som att våga att ta emot hjälp till exempel. Stressfaktorerna som kan uppstår från att leva ett normalt liv idag, är bra många fler än vi upplevde bara för några hundra år sedan, och inte tala om tusen år sedan. Så det är inte sunt att förvänta sig att säga jag till allt och alla. Så många lever idag, är vi inte skapta för. Säg nej! till allt sådant som distraherar dig från att leva ett helhjärtat, meningsfullt och friskt liv.

Karva ut ”må-bra-tid”

Karva ut tid som bara fyller funktionen att få dig att må bra. Vi har många prestationsmål, men vi borde också sätta upp en hel del ”må-bra-mål”. Saker som får oss att växa och ökar vårt välmående. Vi glömmer det – även ens hälsa och välbefinnande är något man måste arbeta och ”kämpa” för – något man måste underhålla. 

”Du kan inte gå all-in hela tiden, inte om du vill ha din hälsa och sinnesro i behåll.”

Hitta harmonin

Stress är normalt, när det inte rör sig om extrem stress som knuffar oss ur balans. Vi kan försöka balanserar stressen vi upplever i livet, med andra aktiviteter som dämpar och har en motverkande effekt. I livet så är det ett dynamiskt samspel mellan det som stressar och det som lättar – det är en fråga om att hitta balansen. 

Här är en lista med exempel på aktiviteter värda att utforska och experimentera med, för att balansera ut vardagens och samhällets påfrestningar. Både för att underhålla kropp och psyke, och fungera optimalt – men även om man arbetar för återställning.

  • Meditation.
  • Promenader.
  • 8-9 timmar sömn.
  • Yoga.
  • Kreativt uttryck. (Dansa, skriva, sjunga, måla/rita, ect.)
  • Yoga Nidra.
  • Musik.
  • Fika. (Med positivt människor; stimulerande och upplyftande samtal.)
  • Positiva relationer.
  • Träning.
  • Lek.

Kröna dig själv – Boss-queen/boss-king

Många spelar smått, och det leder till att de tar illa vid sig, fysiskt och psykiskt. Minimera inte dig själv för någon. Låt dig inte utnyttjas hur som helst. Det är inte en fråga om att vara arrogant, självgod och egoistiskt – det är en fråga om självrespekt. Vördnad om sitt eget Själv, sin hälsa – så man i det långa loppet kan vara till tjänst åt människor, och presentera sina bästa sidor. Ta god hand om dig, du kommer hänga med dig själv hela livet.

”Du kan inte gå all-in hela tiden, inte om du vill ha din hälsa och sinnesro i behåll.”

Låt andetaget komma ikapp

Sträva efter att ta färre andetag, färre – men kraftfullare. Lugna, djupa andetag, som får magen att expandera en aning, så du aktiverar ditt mellangärde. Det fyller en funktion – det aktiverar vagusnerven, ”den vandrande nerven”, som är en del av det parasympatiska nervsystemet, och motverkar stress i kroppen.

-reklamannons-

Det är en nerv som går från din hjärnstam, ner till hjärta, lunga, mage, och andra organ. Med lugna djupa andetag, kan du frivilligt, indirekt påverka immunsystemet och dina kroppsliga reaktioner.

Läs mer: Den Läkande Nerven 

Är man väl utmattad, eller har något annat kroppsligt trubbel, så måste man också givetvis hitta den underliggande orsaken. Be om hjälp av vänner, familj och myndigheter. För somliga så rör det sig kanske om brist på näringsämnen; en annan en infektion, trauma eller stress på jobb. Men hur som helst – att vara lite snällare mot sig själv, och våga ta sin plats, ge sig själv det man behöver, se sitt eget värde – så skapar man goda förutsättningar för sig själv att leva i balans. 


Om du uppskattade det du läste, så får du gärna dela det vidare till en vän. Lämna en kommentar här nedanför så kan vi chatta. Om du vill hålla dig uppdaterad, så kan du ansluta dig till mitt smaskiga nyhetsbrev.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

65,720FansGilla
22,133FöljareFölj
268PrenumeranterPrenumerera
Inspiration, Motivation, Självkänsla, hopp, Självförtroende, Mänsklig Optimering, Influencer, bloggare, blogg, Ett Positivt Sinne, Inspiratör, kämpa,

När Hoppet Tryter – Ge Inte Upp

0
Ibland kan hoppet tryta hos oss alla, och jag tror inte jag är helt ensam om att vid svaga tillfällen känt ett viss tvivel...
Förändring, förändra allt, Inspiration, motivation, framsteg, självkänsla, självförtroende, mål, målsättning, glädje, depression, vision, värderingar, välbefinnande, positivavibbar, ett positivt sinne

Nya Val Kan Förändra Allt