Hem Hälsa Andningsövning För Mindre Stress - 4:7:8

Andningsövning För Mindre Stress – 4:7:8

Har du tänkt på att så fort vi är stressade, så börjar vi andas annorlunda? Hur vi andas har en direkt inverkan i hur vi mår! Vi tänker mycket på att få i oss rätt sorts näring gällande kost och sådant, men det är också hur viktigt som helst att andas rätt! Mat kan man vara utan i flera dagar, medan andetaget klarar man sig bara utan i några minuter.

annons

Här nedanför i infografen så kan du läsa om en andningsövning som är uppdelad i fyra steg. Som kan minska stress, ge ökad energi och förbättra fokus – bland annat. Andningsövningen tycker jag är grymt schysst och verkligen gör skillnad. Övningen har jag lärt mig från ett ljudprogram av Andrew Weil, som bland många saker är en läkare, känd författare och föreläsare.

annons

Många använder övningen framgångsrikt för att förbättra sömnen. Personligen så tycker jag att jag upplever ett större lugn och fokus när jag utövar andningsövningen, och det tar bara någon minut. Det är lite mer avancerat än att andas i fyrkant, som också hjälper motverka saker som stress, oro och ångest.

 

Andningsövning – 478

Andning, yoga, hälsa, stress, psykisk hälsa, psykisk ohälsa, måbra, Ett Positivt Sinne, Positivavibbar, framsteg, motivation, inspiration, livsstil, lifehack, energi, pranayama.


Andningsövning För Mindre Stress – 4:7:8

annons


Använd hela kroppen

När man andas så vill man lätt använda magen. Så fort vi är stressade så kommer det naturligt att andetaget blir mer och mer ytligt, och det kan upplevas som vi praktiskt taget bara använder halsen för att andas. Vi har också en tedens att göra oss själva mindre när vi är stressade. Forskaren Amy Cuddy har sett att när man gör sig själv större, så kan ens självförtroende öka, med visa hormoner som testosteron. Så ta din plats – visa upp dig.

annons

För bästa möjliga effekt så vill man andas med hela kroppen, och framför allt även använda magen. Inte på ett sätt som det ser ut som man är gravid, eller har värsta ölmagen – utan bara så den lätt expanderar med varje andetag. På så sätt använder man mellangärdet, som kan ha en avslappnande effekt i kroppen. Genom att stimulera en nerv som kallas vagusnerven.

Bäst effekt av övningen, som med det mesta – är om man utför övningen dagligen. Men, oavsett, om man så bara arbetar i vardagen för att andas lite djupare och kraftigare, så kommer det absolut ha en massa positiva effekter. Att andas och röra oss lite mer fritt, kan gör mycket för att öka vår egen energi och välmåendet.

Läs mer: Den Läkande Nerven – Vagusnerven

Lycka till! Dela gärna med dig av en kommentar nedanför om hur det gick för dig! Vill du hoppa dig uppdaterad och få tillgång till fler upplyftande inlägg, och annan vardagsinspirations, så kan du ansluta dig till mitt nyhetsbrev. Ta hand om dig.

Peeeace!

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Var snäll och skriv din kommentar här
Skriv ditt namn här

Jag Är Social

56,387FansGilla
18,233FöljareFölj
271PrenumeranterPrenumerera
Post-traumatisk-tillväxt, post-traumatisk-stress, stress, mental hälsa, mental ohälsa, välmående, framgång, personlig framgång, självutveckling, personlig utveckling, utveckling, hälsa, mindset, attityd, humör, depression, glädje, lycka, välmående, självkänsla, självförtroende, Positiva Vibbar, Ett Positivt Sinne

Det Som Inte Dödar Dig Gör Dig Starkare (Posttraumatisk Tillväxt)

Det citatet är nog de flesta bekanta med, men Nietzsche hade också rätt i det han sa - i vissa fall. Filosofer har länge...