Hem Hälsa Arbetar Du Ihjäl Dig? - Utmattningssyndrom

Arbetar Du Ihjäl Dig? – Utmattningssyndrom

Det är viktigt att trivas på jobbet, med tanke på att man spenderar så mycket tid där. Det är inte värt att arbeta sig själv in i väggen, bli sjuk och slutkörd. 

När folk bokstavligt talat arbetar ihjäl sig

Att arbeta för mycket kan vara farligt. Åtminstone när man gör det fel.  Arbetsrelaterad stress och dess skadlighet, kan man se extra stark i vissa av världens hörn.

I Japan har sett ökade dödsfall som direkt kopplats till alldeles för extrema arbetssituationer – fenomenet har till och med fått en alldeles egen term, Karōshi. Det förekommer även i Sydkorea, där man kallar det gwarosa, och i Kina kallar man det guolaosi.

Ett extremt exempel av Karōshi:

”Fröken D, en 22-årig sjuksköterska, dog av en hjärtinfarkt efter 34 timmars kontinuerlig tjänstgöring fem gånger i månaden.” [källa]

Nu är det här något jätteextremt, och förmodligen inte något som de flesta av oss i Sverige behöver oroa oss över. Med våra betalda semesterdagar, föräldraledigt, OB-tillägg och andra ”förmåner”. Men det ändå tänkvärt.

annons

Men för oss kan ändå arbetet vara en orsak till utmattningssyndrom, depression, och minskad livskvalité, speciellt om det inte är tillfredsställande, eller då det leder till överdriven arbetsbelastning och dylikt.

Olika typer av stress

Under förutsättningar där vi av egen vilja utsätter oss för stress, och gillar utmaningen vi står framför – då klarar vi av ganska mycket. Den stressen har kallats eustress, eller ”positiv stress”. Som att träna, ha sex, klättra, dansa – det är stress som är bra för oss, som bygger upp i stället för att bryta ner.

annons

Men det finns mer än den där fysiska stressen som kommer från utsidan. En mer påtaglig stress, kan vara den inre stressen som är lite svårare att rymma ifrån. Som då man är på ett jobb där man vantrivs att arbeta på. Eller där man känner att man inte får vara delaktig och känner en stark avsaknad av kontroll. Utmattning kan ha en koppling till missnöje i jobbet.

Källor till stress i jobbet

  • Låga löner.
  • Överdriven arbetsbelastning.
  • Få möjligheter till tillväxt eller framsteg.
  • Arbete som inte är engagerande eller utmanande.
  • Brist på socialt stöd.
  • Ovisshet; obegriplighet.
  • Att få utöva otillräckligt kontroll över arbetsrelaterade beslut.
  • Motsägande krav eller oklara prestationsförväntningar.
  • Dålig support och dynamik mellan arbetskollegor.
  • Motstridande värderingar och arbetssätt.
  • Avsaknad av syfte/mening.
  • Tristess

(Källa: APA )

annons

Borde du byta jobb?

Instagram så ställde jag frågan ”trivs du på jobbet?”, i min stories. Resultatet såg ganska positivt ut. 71 % röstade ja, att de trivdes på jobbet. Så de flesta har det ganska bra på jobben. Men om man råkar vantrivas på sitt jobb, där man känner att man är någonstans där man inte borde vara, så kan det leda till onödig stress – och kanske i längden utmattning.

Sann utmattning sker när vi inte är rätt för arbetet vi är i. – Christina Maslach, professor i psykologi.

Det är inte värt att stanna på ett jobb som suger musten ur en. Bli utslagen och låta det påverka alla andra delar av livet. Det finns många vägar att gå, men att rakt på bara säga upp sig kanske inte är den bästa vägen att gå. För att vara arbetslös är inte heller bra. Man kan göra mycket för att skapa en mer trivsam arbetssituation på jobbet.

annons

Saker du kan göra

  • Kommunicera dina tankar med kolleger och chefer. Skapa klarhet om vad som förväntas av dig. Se till så att arbetsuppgifterna är lämpade för dig.
  • Utöva kontroll. Se var du själv kan göra ändringar runt omkring dig. Ta ansvar där du kan och där det känns rätt.
  • Bjud in lek på jobbet. Det är okej att ha kul på jobbet. När vi har kul, så går vi den extra milen och gör lite extra. Roligare för oss, och en bonus för arbetsgivaren. Är vi intresserade av det vi gör, så gör vi det med större enkelhet, med mindre ansträngning.
  • Använd dina karaktärssyrkor, färdigheter och positiva egenskaper. Vårt välbefinnande har en stor koppling till hur mycket vi använder våra personliga styrkor.
  • Hitta meningen. På vilket sätt är ditt arbete meningsfullt? Arbetar du t.ex. i skolan, så är du delaktig att hjälpa nästa generations människor att växa och utvecklas. Att göra sig påmind om det som är meningsfull i arbetet kan göra det roligare och göra en gladare. Det ger en en anledning till att gå upp på morgonen. (Ikigai.)

Viktigast är att du mår bra

I somlig fall kanske det är bäst att titta runt, för att hitta ett arbete som är en bättre match för den man är. Där man får känna sig delaktig. Gärna en del av något större, där man arbetar för något mer än en lön, känna att man gör nytta, och får utnyttja sina färdigheter och styrkor. Det är väldigt avgörande för att må bra, och kanske till och med leva ett långt liv. Vilka råd skulle vilja ge någon som håller på att bli utmattad i jobbet? Lämna en kommentar.


Gillade du inlägget? Najs! Dela det gärna vidare så fler får läsa. Om du vill hålla dig uppdaterad och få läsa fler smaskiga inlägg, så kan du ansluta dig till mitt nyhetsbrev.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Jag Är Social

36,490FansGilla
13,066FöljareFölj
228PrenumeranterPrenumerera
Psykologi, Tacksamhet, positivitet, hälsa, livsstil, motivation, inspiration, glädje, självkänsla, självförtroende, depression, mental styrka, positiv psykologi, psykisk hälsa, psykisk ohälsa, framsteg, framgång, Ett Positivt Sinne, Positivavibbar

3 Saker Som Gör Dig Psykologiskt Stark

 Vår psykologi styr vårt liv på många sätt. I dagens inlägg så kan du läsa om tre saker som kan göra oss psykologiskt starkare.  Förlåt...