Hem Hälsa Att Stilla Sinnet - Mindre Stress och Oro

Att Stilla Sinnet – Mindre Stress och Oro

Den större delen av vår oro, härstammar från att sinnesverksamheten inte upplevs som man vill. Vad jag menar med det, är att det sällan finns någon fysisk orsakssamband mellan ett ”verkligt” problem i världen, och våra bekymmer. Våra oro är ofta en produkt av hur vi tänker, och hur vi förhåller oss till det vi tänker och känner. Vi tänker på något i framtiden, sen känner vi oss stressade över det – och över den stressen så oroar vi oss ännu mer.

Inlägget innehåller annonslänkar*

Låt oss dyka djupt

Nu dyker vi, häng med. Tankar och känslor är inte allt en människa är, man är mer än det man tänker. Tankar är som fiskar som simmar omkring i ett oändligt hav, och du är det där havet. En och annan firre kan se skrämmande ut, likt en haj med vassa tänder, eller kanske en gigantisk val – men de är ofarliga. Havet ger liv till alla varelser som lever där.

reklamannons

Orolig, inget att oroa sig över

Oro är något som gör oss oroliga, det blir ett ont kretslopp, som ger kraft till sig själv. Men man kan ge oron mindre kraft genom att inte ge näring till oron – tolka och förhålla sig till den annorlunda. Stress är något naturligt, likaså normala nivåer av oro och andra mer ”negativa” tillstånd. Så länge det håller sig på ett icke-kroniskt tillstånd så kan det till och med vara hälsofrämjande och prestationshöjande.

Kan stress vara bra?

Att vara oroad och uppleva stress, kanske inte alltid är så negativt. Många forskare menar att vår stress, i vardagliga sammanhang, uppkommer för att hjälpa oss. Det har kallats utmaningsrespons. Och att se sin stress och oro som något naturligt, och kanske till och med hjälpsamt kan ha en direkt påverkan på hur vi påverkas av stressresponsen. Att se det som en utmaning i stället för ett hot kan vara väldigt hjälpsamt. Tankesätt är avgörande.

När jag pratar med någon som är bekymrad, ledsen eller deprimerad – och personen säger något i stil med ”jag gör allt jag kan för att vara positiv”, så ber jag ofta personen att sluta med det. All den ansträngningen att vara ”positiv”, är i många fall kontraproduktiv, det skapar lätt motståndskraft, vilket gör ens redan oroväckande negativa tankeverksamhet blir ännu mer skräckinjagande – allt blir intensifierat. Allt hets kring att inte tänka si, och känna så, gör ofta att det är just det man gör.

Något som hjälper mig att bevara lugnet i oroliga tider, är att praktisera mindfulness, och olika andningsövningar. Nu experimenterar jag med ”Wim How metoden”, vilket är väldigt uppfriskande. Det innebär att man tar många djupa rytmiska andetag, och har som avsikt att ge kroppen mer syre än den förbrukar i princip.

Andetaget i säg kan påverka kroppens nervsystem och göra en lugn, likaså så lugnar det också ner sinnet genom att ge den en annan aktivitet än att analysera tankeverksamheten. Så låt oss stressa mindre och leva mer. Vara mindre i huvudet och mer i hjärtat. 🙂

Läs mer: Konsten Att Tysta Egot

-reklamannons-

Några grymt intressanta böcker:


Gillade du inlägget? Glöm inte att dela det vidare till en vän. Lämna gärna en kommentar här nedanför. Om du vill hålla dig uppdaterad och få tillgång till fler inlägg och tips, mer inspiration, så kan du skriva in dig i mitt nyhetsbrev.

All framgång, lycka och kärlek.
Albin Karlsson.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

65,282FansGilla
22,133FöljareFölj
268PrenumeranterPrenumerera

Ingen Tackar Dig När Du Är Slutkörd Och Dina Batterier Är...

0
Vår kultur och våra levnadssätt har förändrats en hel del från vad det var för bara någon generation sedan. Pressen är större för många....