Hem Livsstil Glöm Positivt Tänkande, Ta En Promenad

Glöm Positivt Tänkande, Ta En Promenad

Många kan svära till gudarna att positivt tänkande ger färg till dagen och förbättrar ens liv, och det är inte så att jag förnekar det – det är bara det att jag inte själv har så stor betoning där. I vetenskap inom t.ex. sportpsykologi, så har man länge känt till att visualisering, eller ”mental träning” alltså att se en bild, eller sekvens av bilder i sinnet – som en filmsnutt – kan öka en persons prestation avsevärt.

Försökspersoner har till exempel lärt sig spela piano, även att de inte fysiskt spelat på ett piano, utan helt enkelt övat i huvudet – spelandet i tankevärlden har skickat signaler till de motoriska delarna av nervsystemet och i viss mån byggt upp en verklig färdighet av att spela instrumentet. Så, visst kan visualisering, positivt tänkande och mental träning ha en positiv effekt i ens liv. Men det är inte alla gånger en vettig och önskvärd väg att gå.

annons

annons

Göra sånt som är roligt – Biologisk feedback

Till skillnad från positivt tänkande, så ger konstruktivt handlande en direkt (biologisk/kemisk) feedback – speciellt när det kommer till fysisk aktivitet. Menat, att som ett direkt svar på det man gör, upplever, åskådar och så vidare – så får vi kroppslig feedback i ögonblicket.

All sorts fysisk rörelse kommer ge en direkt feedback. Som svar på att man dansar och tittar en person i ögonen, eller klättrar på ett berg, observerar djur, och upplever spänning – eller springer och låter hjärtat slå några varv fortare, i den stunden forsar det ut endorfiner, dopamin, noradrenalin, oxytocin, vasopressin och andra kemiska substanser i kroppen, som i ögonblicket ändrar ens tillstånd.

Vi alla vet vad en promenad kan göra med oss när vi känner oss uppjagade, eller någons leende. Vårt eget leende kan rentav ändra vårt mående faktiskt – alltså leendet i säg, inte bara saken/människan vi ler åt.

Ta En Promenad – Medicin För Hjärnan

Träning har visat sig vara dämpande när det kommer till depression, och, tro det eller ej – det är den mest påverkbara enskilda sak du göra för att förbättra din intelligens, och hålla dina kognitiva förmågor i trim. Anledningen kan vara att fysisk träning och rörelse, ökar blodcirkulationen, blodvolymen, och får mer blod att cirkulera och syresättas, vilket leder till mer syresatta hjärncellerna.

En annan anledning kan vara att hjärnan producerar mer av materialet Myelin, som lägger sig kring nervcellerna och låter signaler transportera mycket snabbare mellan nätverken. Konditionsträning kan till och med visa sig vara lika effektivt för vissa människor med depression, som medicinering och samtalsterapi (även om det inte är lösning för alla).

Intressanta och lärorika böcker om hur rörelse är naturens medicin: 

annons

Relaterat

Konstruktivt beteende

När man känner sig lite under vädret, lite nere, så kanske det är mer lönt att slänga sig ut i en spännande aktivitet – prata med en vän, se på en rolig film, spela musik, rita, eller göra något annat skojigt, i stället för att ”tänka positivt”.

annons


Hoppas du diggade inlägget. Klicka på dela vetja.  Lämna gärna en kommentar här nedanför, och mer än gärna dela det vidare. Vill du hålla dig uppdaterad och få tillgång till mer inspiration och fler tips så kan du ansluta dig till nyhetsbrevet.

Referenser:

 

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Var snäll och skriv din kommentar här
Skriv ditt namn här

Jag Är Social

56,394FansGilla
18,233FöljareFölj
271PrenumeranterPrenumerera
Viljestyrka

Bygga En Stark Viljestyrka (4 principer)

Notera namnet, viljestyrka – det är en stryka. Något som du kan stärka. Och om vi ska stärka något, då måste vi använda det...