Hem Hälsa Hur Du Får En Starkare Hjärna - Ökat Välbefinnande Och Bättre Minne

Hur Du Får En Starkare Hjärna – Ökat Välbefinnande Och Bättre Minne

Tänk dig om det fanns en enskild sak som kunde förbättra ditt minne, öka ditt välbefinnande, din intelligens – och till och med ditt midjemått, en sådan riktig ”mirakelsak”. Nå, det finns det. Choklad. Du måste äta mer choklad! Skoja! Kaffe. . . Nää! Nu skoja jag igen. Men kakao kan faktiskt ha en positiv effekt på ditt välmående, och vara bra för pumpen. Men, det finns en annan sak du kan göra som kommer ha en extrem positiv effekt på sakerna nämnda ovan, och mycket därtill.

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.*

Du känner och tänker som din hjärna och kropp mår

Det är lätt att säga till någon: ”tänk lite positivt”. Bara se det som om det ska ske ett tankeskift i en persons huvud, och helt plötsligt tänker personen mer positivt. Men ibland är det inte så enkelt – tänk om personen inte ”kan tänka” positivt? Vad man måste ha i åtanke, är det att för att tänka positivt, vara ”go-och gla”, fokuserad och allt – så måste förutsättningarna för det finnas – och i detta fall så är det en hjärna och kropp i ett optimalt tillstånd.

Vår hjärna ska bestå av en sådär 100 miljarder celler, och antalet möjliga kopplingar mellan hjärnans celler är en 100 000 miljarder – vilket tydligen är fler stjärnor än vad som finns i vår galax. Det kommer ganska så självklart att om alla dessa mår bra, kommunicerar med varandra som de ska – då mår vi bra. Vi mår ungefär som vår hjärna mår – är det grötigt och ostrukturerat inne i fettklumpen till hjärna, så kommer det förmodligen kännas knasigt i kropp och själ.

reklamannons

En Superhjärna – Ökat välbefinnande

Vad sätter då hjärnan och kroppen i ett bra tillstånd, där den kan fungera som bäst? Rörelse, rörelse är svaret. (Inte kakao eller kaffe, även om det också hjälper!) Vi har rört oss i miljontals år, och då betydligt mycket mer förr än vad vi gör nu – så hjärnan och kroppen mår otroligt bra när vi är fysiskt aktiva. Faktum är att det är som injektera steroider i hjärnan – för träning stärker hjärnan minst lika mycket som dina muskler.

Tänkt dig, när du sitter ner – så den enda muskeln som slår och pumpar runt blod är hjärtat. Till skillnad från när du är ute och springer, åker inlines, dansar eller leker – då hjälper många av kroppens alla muskler till att pumpa runt blod. Allt detta syresatt blod kommer nå hjärnan, och syresätta hjärnans celler – på längre sikt så ökar hjärnans blodkärl.

Frontalloben, den främre delen av hjärnan, som är sätet för vårt högre tänkande – logik, konsekvenser, målsättning och så vidare – kan växa sig större som svar på att vi promenerar, eller springer, under en längre tid. Frontalloben hjälper också till att dämpa vår stress och oro – hålla våra impulser i check. En rad med positiva effekter sker när vi tränar och motionerar. Du kan läsa om dem alla i den fenomenala boken Hjärnstark, skriven av Anders Hansen.

Du kan köpa boken här: Hjärnstark – Hur Motion Och Träning Stärker Din Hjärna (Annonslänk)

En Starkare Hjärna – Ett Starkare Du

I den förklarar han hur träning, främst motionsträning (allt från promenader till intensivträning) kan dämpa stress, oro och depression. Hur träning innan tester kan få en att återkalla en 20% fler ord på minnestester. Massvis med saker händer när vi använder kroppen på det sätt den är ämnad för. Hormoner stabiliseras och allt möjliga sker, vilket har en positiv långsiktig effekt.

En av de säkerligen viktigaste sakerna som sker är att hjärnan producerar mer av proteinet BDNF – som fungerar som gödningsmedel för hjärnan. BDNF arbetar bland annat för ökad cellöverlevnad, ser till så att cellerna kan ta mer styrk – som då de utsätts för syrebrist och dylikt. Från de flesta håll så rekommenderas en 20 – 30 minuters träning, minst tre gånger i veckan för att ta del av alla positiva effekter.

”Så lite som 20-30 minuters promenad om dagen skyddar mot depression och får dig att må bättre!” – Anders Hansen

Relaterade inlägg:

-reklamannons-

Ett Positivt Sinne

Jag har själv dragit ner på styrketräning sen ett bra tag tillbaka – och promenerar, springer eller bara leker på något sätt för det mesta i stället. Min motivation har alltid varit de positiva effekterna på hjärnan, och hälsan. Det finns inget som är så effektivt som träning, för att effektivisera och optimera hjärnans tillstånd. Öka ens uppmärksamhet, och allmänna funktionalitet

Och inte tala om att det är den enda effektiva metoden för att minimera risken för degenerativa sjukdomar som Alzheimers sjukdom. ”Ett Positivt Sinne”, måste ses över – kultiveras, och rörelse i form av träning eller lek är en väg. Personligen så har jag lekt med tanken att börja dansa – man måste inte vara ett träningsfreak för att kroppen och sinnet ska må bra. Om du vill ”lifehacka” dig till ett bättre mående och ett mer optimalt hälsa – kanske till och med öka din intelligens, så är vägen dit att röra på sig lite mer under dagen.

Intressanta sponsrade böcker om hjärnan

Investera i dig själv

Den bästa investeringen man kan göra, är den man gör i sig själv – och ibland är det att bara ta en promenix runt kvarteret.
All kärlek, lycka och hälsa!


Gillade du inlägget? Skicka det gärna vidare till en vän. Vore kul att chatta lite, så lämna en kommentar här nedanför i kommentarerna. Om du vill hålla dig uppdaterad, få tillgång till fler tips och mer inspirerande inlägg – då kan du ansluta dig till mitt nyhetsbrev.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

65,720FansGilla
22,133FöljareFölj
268PrenumeranterPrenumerera
ego, egot, Ett Positivt Sinne, Personlig Utveckling, Självutveckling, framgång, personlig framgång, lycka, depression, gläde

Konsten Att Låta Saker Vara – Stilla Tankarna

2
Alla har vi en liten röst i vårt huvud som säger en massa saker: Tjäna mer pengar! Gör inte bort dig inför bruden. Var...