Hem Livsstil Hur Man Skapar En Välmående Hjärna

Hur Man Skapar En Välmående Hjärna

Tro det eller ej, men några av världens ”lyckligaste” personer är munkar. Trots att de lever ett väldigt enkelt liv. Forskare har studerat hjärnor på erfarna praktikanter av meditation, och de visar sig att sig att deras hjärnor svarar på aktiviteten, så de får en hjärna mer kapabel att uppleva positiva emotioner. Matthieu Ricard, är en munk som blivit världskänd för att vara ”världens lyckligaste man”.

Världens Lyckligaste Man

Ricard var delaktig i en 12 år lång studie där man studerade meditation och medkänsla. Man kopplade upp 256 sensorer till munkens huvud, och när han studerade hans hjärna då han fokuserade på medkänsla, så lös det upp ovanligt mycket på monitorerna.

Forskaren Richard Davidson hade aldrig sett något liknande. Ricards hjärna producerade gammavågor (> 40 Hz) som är associerade med bland annat uppmärksamhet, problemlösning, vakenhet. Han hade även ovanlig aktivitet i sin vänstra frontallob som är relaterat till positiva känslor.

reklamannons

Det är inte ovanligt att erfarna meditatörer genererar mer gamma aktivitet än en vanlig Svensson. Hjärnans vågor är resultatet av vad som försiggår innanför skallbenet; vågorna uppstår på grund av nervcellernas aktivitet i vår hjärna, de producerar helt enkelt ett kraftfält som all annan utrustning som strömmar elektricitet. Hjärnans elektromagnetiska aktivitet, och blodtillförseln till olika områden, går att observera med teknologi.

Vanor för en välmående hjärna

En av idéerna som Matthieu Ricard lägger fram i sitt Ted-talk, är det att hjärnan är plastisk (formbar), den reagerar på den erfarenhet som den upplever, och formger sig utefter den upplevelsen. En violinist som praktiserar fiol i otaliga tusentals timmar, får en hjärna och ett nervsystem, med en utvecklad förmåga att höra toner och en förfinad motorik för att hantera fiolen. En dansör, skapar en hjärna, med ett nätverk, som förstår sig på dans.

Forskare som studerat taxichaufförer i London, har sett att deras gråa materia i Hippocampus i hjärnan (ett område som bl.a arbetar med minnen), skiljer sig från många andra människor – anledningen är att de har använt just hippocampus så oerhört mycket för att lära sig gatuadresser, och allt som hör till för att med enkelhet navigera genom alla gator. Intensiv och långvarig stress kan minska Hippocampus storlek, och påverka vår minnesförmåga.

Läs mer: Vetenskapen bakom förändring

Matthieu, Dalai Lama, och forskare inom neurovetenskap, menar att likaså kan vi praktisera övningar som fostrar medkänsla, lycka, empati och vänlighet inom oss. De här munkarna som praktiserar det dem kallar ”loving-kindness”, mindfulness och liknande praktiker och beteenden, skapar en hjärna som lättare utgår från det beteendet, och upplever de känslor som är associerade med beteendet.

På sätt och vis så kan vi alltså hjälpa till att formge oss själva genom de beteenden, rutiner och ritualer vi utför på en daglig basis, och all den information vi bombarderar oss själva med. Så när vi praktiserar tacksamhet, tålamod eller vad vi än gör – så skapar vi en hjärna med de egenskaperna och kvaliteterna.

-reklamannons-

Något annat som är otroligt viktigt för en hälsosam och välmående hjärna, är att få i sig omega 3,  essentiella vitaminer och fetter, och att röra mycket på sig.

Läs mer:


Hoppas du gillade inlägget och fick ut något utav det. Dela det gärna vidare till en vän, och lämna gärna en kommentar här nedanför. Vill du hålla dig uppdaterad och få tillgång till mer inspiration och fler tips, så är du välkommen att ansluta dig till nyhetsbrevet.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

65,724FansGilla
22,133FöljareFölj
268PrenumeranterPrenumerera
Mål, ett positivt sinne, målsättning, vision, visualisering, personlig förändring, personlig utveckling, lycka, framgång.

Målsättning På Rätt Sätt

0
Det är sällan ens önskade tankar slår rot i sinnet, såvida det inte är något som hela ens hjärta brinner för. Våra mer banala mål...