Hem Hälsa Knep För Att Minska Stress och Börja Självläka

Knep För Att Minska Stress och Börja Självläka

Alla vet att överdriven, förlängd stress inte är bra för oss. Stress kan göra oss feta, och leda till en rad sjukdomar – om vi låter den gå okontrollerad. Men ändå så stressar vi mer idag, och många har inte redskapen, eller teknikerna, som kan hjälpa oss att möta stressen på ett bra sätt. Samtidigt ökar våra krav, så det är inte konstigt att termer som ”utmattningssyndrom” har blivit så vanligt.

Konsten att självläka

Det största organet en människa har, är huden. Din hud är inte äldre än omkring en vecka gammal. Kroppen producerar ständigt nya celler som får ta över för gamla hudceller. Kroppen är verkligen verksam. Ständigt ser till så att vi har det bra: läker våra sår, ser till så maten spjälkas – slår ut virus, bakterier och annan ohyra som motverkar vår hälsa. Kroppen strävar alltid efter hälsa, efter balans.

Men kroppen behöver rätt förutsättningar för att frodas. Den må vara sofistikerad och intelligent bortom vår egen förmåga att förstå – men den har ändå sin begränsningar – man kan inte behandla kroppen som en maskin. Här nere delar jag med mig ett koncept och tips som kan leda till en bättre självläkningsförmåga, ökad prestation, bättre återhämtning och ett starkare du.

Det Läkande Nervsystemet

Du har ett självläkande nervsystem. Problemet idag, är att vi inte låter det göra sitt jobb. För vi stänger sällan av, och låter det göra sitt jobb. Som tidigare sagt, så ökar vi våra krav, men ger lite utrymmer för att rusta upp och återhämta oss. När vi ständigt är igång, så håller vi vårt sympatiska nervsystem igång – ett fantastiskt system oss som hållit oss i liv i miljontals år.

reklamannons

Detta system rustar upp oss för utmaningar, och hjälper oss i hotade lägen (kamp- och flykt). Det producerar stresshormoner som sätter oss i ett optimalt tillstånd för att möta utmaning, hot – stress. Får oss rycka till när vi ser en orm, och så vidare. Detta ”överlevnadssystem” är en del av det autonoma nervsystemet.

Andar delar av det autonoma nervsystemet är det enteriska nervsystemet, som är hela mag-och tarmkanalen. Sen har vi det fantastiska nervsystemet som hjälper oss att läka och återhämta oss – om vi låter det. Det så kallade parasympatiska nervsystemet. Man kan se det som kroppens broms, medan det sympatiska systemet står för gasen. Ett sätt att aktivera denna del av nervsystemet, bland många – är genom medveten djupandning. [1

En aktivering av det parasympatiska nervsystemet innebär att:

  • Hjärtverksamheten minskar
  • En ökad hjärtfrekvensvariabiliteten (ett motstånd mot stress)
  • Blodtrycket sjunker
  • Nivån av stresshormoner sjunker och ”må-bra”-hormonet oxytocin ökar
  • Matspjälkningsapparaten stimuleras
  • Kroppens läkningsprocesser förbättras

Det parasympatiska systemet slås bäst på vid sömn.

Softa, andas och aktivera ”anden”

Att säga till någon att andas och ta det lugnt, gör många gånger mer skada än nytta om en person i fråga är väldigt oroad och stressad. Men det är faktiskt ett sätt att ”hacka” ens biologi och sätta kroppen i ett tillstånd som rör sig mot balans och harmoni. Där man får utrymme att läka och återhämta sig och generera energi. I vissa indiska traditioner så är andetaget synonymt med ”livsenergi” (prana). I svenskan så kallar vi andetaget, för just ande-tag. Och ”ande” symboliserar liv/livskraft – det säger en del om det där värdefulla andetaget.

Ett sätt för oss att motverka och bromsa ner effekterna av vårt sympatiska (”stressiga”) nervsystem, reducera stress och minska kroppens stresshormoner – är att andas djupt, lugnt och medvetet. Det medvetna andetaget, alltså att man uppmärksammar andetaget, reducerar mental stress – för då har du färre mentala troll (tankar) som bekymrar dig i sinnet.

-reklamannons-

Den helande nerven – Vagusnerven

När du andas djupt, ner i magen, med din diafragma – så aktiveras en nerv som är del av det parasympatiska systemet – vagusnerven. Det är en nerv som vandrar från hjärnstammen, ner till hjärta, lungor och andra delar av kroppen. Att stimulera denna nerv kan ha en rad positiva effekter, inte minst sagt reducera stress – det ser ut som att den kan minska inflammation i kroppen också. I Sverige utreder forskare om man kan behandla Crohns sjukdom med hjälp av elektriskt stimulering.

En intressant bok kring forskning om stressens ”uppsida”The Upside of Stress – Why stress is good for you (and how to get good at it)

Slutsats: kroppen är enastående! Om vi ger den rätt förutsättningar, så kan den klara av mycket, och läka. Ett sätt för att motverka dagens stress, är att andas – djupt, lugnt och medvetet. Något man kan göra i korta intervaller, som då man står i kön i affären, eller då man arbetar vid datorn. Sikta in dig på att ta färre andetag per minut. Forskare har också sett att vårt tankesätt, har en avgörande roll i vår ”stressrespons”. Så stressa inte över att du är stressad. Andas, pausa, och aktivera ditt ”läkande nervsystem”. Allt är i sin ordning. 🙂


Hoppas du fann inlägget intressant. Dela det till någon som kan dra nytta utav det. Prenumerera på mitt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad, och få tillgång till tips och inspiration som kan hjälpa dig att vara ditt bästa Själv.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

65,280FansGilla
22,133FöljareFölj
268PrenumeranterPrenumerera
Möta motgångar, motgångar, lycka, Positiva vibbar, Personlig utveckling, Prestation, må bra, hälsa, självkänsla, må bra, välmående, välbefinnande, depression, positiva vibbar, framgång, lycka, glädje, motivation, inspiration.

Växa Sig Starkare Av Motgångar (3 Knep)

0
Allt som händer i livet är ett tillfället som kan hjälpa oss att växa, på ett eller annat sätt. Nedan kan du läsa om...