Hem Hälsa Meditation För Nybörjare: Buddhas Andetag

Meditation För Nybörjare: Buddhas Andetag

Det pratas mycket om meditation, så jag har kartlagt vilka superkrafter du faktiskt kan uppnå, och hur du kan nå dem, och delat med mig av en superenkel övning som du kan utföra – som inte innefattar att du behöver prata med änglar, åkalla andar eller säga till dig själv att allt är ljus och kärlek.

Sidan innehåller annonslänk från Bokus*

Super-duper-krafter

Om vi säger så här, om du mediterar och äter solljus under morgontimmarna, så behöver du aldrig äta någon fysisk föda igen. Nada! Sen, om inte det var mer än nog – när du blivit mästerlig, då kommer du kunna levitera och kultivera en intuitiv förmåga att lyssna till andras tankar.

Okej, så det är saker som inte kommer hända. Men visst vore det coolt!? Däremot, en sak som kommer hända, är det att du kommer må bättre och uppleva mer sinnesfrid och balans – och det är en ”superkraft” bara det, när så många går omkring och stressar för det minsta lilla i vardagen.

Vad jag märkt i mitt liv efter att praktiserat meditation dagligen i några år, så har det inte lett mig till att bli fri från negativa tankar och känslor – eller blåst mitt sinnet rent på tankar, som många tror att det handlar om. Men jag har upptäckt att man blir inte lika styrd av dem.

Så det är något man kan uppleva – större kontroll av ens inre subjektiva sinnesvärld. Mindre reaktiv, mer aktiv. Man ser att,  ”hej, det är som en ström av tankar i mitt huvud, och låter jag dem vara, så sveper de förbi – allt blir lugnare.”

reklamannons

Man behöver inte ryckas med i allt som händer, inom som utom. Paradoxalt nog, så upplever man mindre motstånd ju mindre man strävar och kämpar emot. Det är vad meditation handlar om – att inte sträva emot så himla dant. Komma i kontakt med ögonblicket i stället för att kämpa emot det. För mycket av vår oro, lidande och stress – är endast produkten av att vi försöker rymma från där vi är.

Inget religiöst:

Många förknippar meditation med någon religiöst – men folk mediterade lång innan t.ex., hinduismen skapades. Det har alltid varit ett sätt för människor att studera och utforska sig själva, ”komma i kontakt med sig själva och ”sitt inre”. Några av världens mest ”framgångsfulla” och rika människor i världen mediterar, utan religiöst syfte, för just de positiva kvalitéerna det medför.

Själv är jag uppvuxen i en familj med kristet inflytande. Min mor är öppensinnad av sig. Men många religiösa kan bli som skogstokiga när man pratar om meditation, alltså att sitta för sig själv och studera sin egen sinnesvärld – vilket endast kan leda till självinsikt. Det är absurt. Samtidigt så är man som beroende att koppla upp sig till nyheter, sociala medier och ständigt lyssna till andras röster – men icke sin egen.

Vetenskap Bakom Meditation:

Så varför skulle man slösa sin tid med något så banalt att sitta och inte göra någonting? Grejen är den, att det händer enormt mycket när man inte gör någonting. Men inlägget skulle bli alldeles för långt om vi gick in på det.

Men att meditera under en längre tid kan bokstavligt talat förändra ens hjärna! Förstärka vår frontallob, främst vänster sida som reglerar positiva emotioner, och verka positivt på saker som blodtryck, ibs-symptom och dylikt. Det finns massvis med studier på området – så det är bara att djupdyka om du vill. Men jag är pragmatisk – så varför inte bara testa? 

Medveten Närvaro – Buddhas Andetag

Allt är kärlek, allt är ljus. Något sådant är inget du behöver låta eka i ditt eget huvud för att meditera. Faktum är att det är snarare ett hinder. Ditt eget andetag är det enda som behövs. Det finns appar och grejer, som kan vara till hjälp. Men allt du behöver är ett fungerande sinne (vilket jag förmodar att du har om du läst ända hit) och ditt andetag.

VARNING:

Med denna övning så finns risk att du självantänder, blir upplyst och befriad från lidande. Upplever en vibrerande känsla av Awesomeness och en starkare kontakt med livet och människorna i det. En större känsla av mening, förbättrad hälsa och mental klarhet. Mer närvaro, bättre minne och en kraftigare sinnesbalans.

En av tio börjar levitera, så se till så att du har högt till tak. Du kan också känna dig ett med Universum, och blir befriad från oro för en stund. Du är också själv med dina tankar för ett tag, vilket kan leda till ökad insikt om vem du är och vad du vill.

”Det handlar inte om att bli en supermänniska, utan förstå att det är super att vara människa.” – Sadhguru

Göra så här:

Sitt eller stå, med en rak ryggrad och nacke (så att du inte blir trött) och följ ditt andetag i fyra steg med din uppmärksamhet. (1) Andas in genom näsan, såvida inte det blir ett problem för dig, då andas du med munnen. Så, in genom nästan, sen följer du andetaget med uppmärksamheten som om andetaget rörde sig ner mot mellangärdet – så att magen expanderar lite lätt med varje andetag. (2)

Sen när andetaget nått magen, pausar du någon sekund, och är totalt närvarande i den pausen, lyssnar och upplever allt – ljud, känslor, förnimmelser, allt som försiggår. Du låter allt bara vara utan att döma det som bara eller dåligt. Det bara är för tillfället. (3) Därefter följer du med andetaget från magen, upp igen och ut ur näsan. Följ hela processen. (4) Slutligen, en kort naturlig paus igen – med fullt närvarande. Sen repeterar du bara processen 10 – 40 minuter.

-reklamannons-

Du vill inte forcera ditt andetag, utan låta kroppen hitta sin naturliga rymt. Så fort du börjar tänka på annat, så flyttar du bara tillbaka uppmärksamheten till andetaget och fortsätter. Notera att det rör sig inte om att ”andas i fyrkant” här. Utan man ska hitta sin egen rytm – tänk att du ”släpper in” och ”släpper ut” luften, och låt kroppen andas. I vissa traditioner går tankegången att att du är en flöjt som Universum andas igenom – så du behöver bara sitta där och låta det ske.

Stegen med full närvaro: 

1: In genom näsan, följ med hela vägen ner i magen. (Släpp in.)
2: En kort naturlig paus. (Tvinga inget.)
3: Följ med upp och ut. (Släpp ut.)
4: En kort naturlig paus. (Tvinga inget.)
5: repetera. (Hitta din naturliga rytm.)

Så, nu är du certifierad med status GURU. Namaste! 🙂

Intressant bok om Vippissana meditation: Vipassana meditation : som den lärs ut av S. N. Goenka


Hoppas du gillade att läsa inlägget lika mycket som jag gillade att skriva det. Dela det gärna vidare. Skulle vara skoj att skriva med dig, så lämna en kommentar här nedanför vetja.

Om du vill få tillgång till fler inlägg, fler vardagstips och mer inspiration – då kan du ansluta dig till mitt nyhetsbrev.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

65,280FansGilla
22,133FöljareFölj
268PrenumeranterPrenumerera
Feedback, välmående, välbefinnande, lycka, drömmar, mål, målsättning, tankesätt.

Konsten Att Ta Sig Framåt – Allt Är Feedback

0
Allt här i livet som sker, är ett ständigt flöde av feedback - som man kan hämta lärdom ifrån. Det är inte bara livets...