Hem Hälsa Tekniken Som Får Dig Att Somna På Ett Kick

Tekniken Som Får Dig Att Somna På Ett Kick

Har det hänt dig att du lagt dig för att sova, kroppen är trött och varje uns av kroppslig energi har blivit förbrukad i dagens alla aktiviteter, du vill bara sova – men icke sinnet. Nej, huvudet vill tänka. Självklart har du upplevt det, det har vi alla.

annons

Men man kan göra väldigt mycket för att somna fort och få ut mer av ens sömn. När man ändå ska ligga där i sängen i en sex – åtta timmar, så kan det ju göras med stil. Inte behöva ligga där och rulla runt och ha sig.

Sluta försöka

Något många väldigt felaktigt och kontraproduktivt säger till sina barn som inte kan sova, är att försöka. Vi säger: Försök nu att sova! Att försöka att sova, hindrar själva processen . Sömn sker naturligt när kroppen hamnar i vila. När vi ligger där och tänker, så försöker vi ofta ”tvinga” oss själva till att somna – och då jäklar hämnas tankeapparaten med att tänka ännu mer.

När kroppen och sinnet är ett

Om vi vill somna fort, så handlar det om att vara avslappnad. Är du komplett avslappnad så tänker du mindre, för mycket av det vi tänker har sin uppkomst i de förnimmelser vi upplever i kroppen. Är du sjuk t.ex., så tänker du en viss sorts tankar; är du frisk och stark, så arbetar tankefabriken med andra upplyftande tankar.

För ett antal år sedan så började jag experimentera med olika avslappningsövningar för att falla in i en skön sömn. Under den tiden då jag var som extremast så hade jag några sjukt sköna upplevelser. Som en tyngdlös känsla innan jag somna, när jag väl somnade så ”föll” jag ner i sömnen – det kändes som ett verkligt fysiskt fall.

annons

Du kanske kan uppleva samma sak. Här nedanför kan du läsa om en simpel variant av en avslappningsövning som kan minska tankeverksamheten och få dig att somna fortare, när det är dags att nana kudden.

Avslappningsövning för bättre sömn

Övningen går ut på att man med sin uppmärksamhet systematiskt skannar kroppsdel för kroppsdel. Man kan förfina övningen och välja ut enskilda muskelgrupper också, men låt oss hålla det enkelt. Så om du ligger i sängen, i stället för att tänka på allt som måste, och inte får ske under morgondagen, så placerar du din uppmärksamhet i din kropp.

Bara det att du är medveten om en kroppsdel, kommer leda till att du släpper spänningar, och eftersom uppmärksamheten får jobba, så tänker du inte lika mycket. Du stannar under några få sekunder vid varje kroppsdel. Stanna inte upp för länge. Är du spänd så kan du stretch lite först, eller spänna hela kroppen för att släppa på spänningar.

annons

Praktiken kan se ut så att du börjar att lägga dit fokus på en fot. Försök känna den, under några få sekunder (omkring fem) för att sedan gå uppåt till benet, låret, höften, ländrygg,  o.s.v., tills du nått toppen av huvudet – eller somnat. Slutligen så kan du uppmärksamma och slappna av i hela kroppen. Upplev formen som kroppsdelen tar, känn förnimmelser, slappna av, och systematiskt, i en ganska snabb rytm, cirkulera uppmärksamheten runt i kroppen. Har du svårt att ”känna” kroppen, så kan du visualisera ett ljus i stället.

Nidra Yoga, avslappning, hälsa, sömn

annons

Lyckas du väl så kan du uppleva kittlande sensationer i kroppen, och en känsla av att kroppen blir lättare. Du kan börja med vänster sida och sedan gå över till höger, känns det besvärligt så försök uppmärksamma båda samtidigt – hitta ett system som fungerar för dig. Övningen blir enklare och enklare med tiden. Lycka till!


Hej där, hoppas du diggade inlägget. Jag vill gärna veta hur det går för dig, du kan lämna en kommentar här nedanför, eller maila mig. Vore grymt kul om du vill dela inlägget vidare till en vän. Genom att ansluta dig till mitt nyhetsbrev så får du tillgång till fler inlägg och mer inspiration.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Var snäll och skriv din kommentar här
Skriv ditt namn här

Jag Är Social

49,692FansGilla
16,405FöljareFölj
269PrenumeranterPrenumerera
Ett Positivt Sinne, Hälsa, välmående, psykisk hälsa, psykisk ohälsa, tacksamhet, Albin Karlsson, Inspiration, Motivation

Morgonrutin för en bättre dag

Morgonrutin - En kopp tacksamhet Många behöver en kopp kaffe på morgonen. Eller vissa kanske gör som mig, äter...