Hem Livsstil Saker Att Tänka På För Att Må Bra Och Undvika Att Bli...

Saker Att Tänka På För Att Må Bra Och Undvika Att Bli Slutkörd

Utmattningssyndrom är en riktig sak, inte bara någons psykologiska hittepå. Det är något som kan få en att inte vilja lämna sängen på morgonen, och helt enkelt göra en inkapabel att fungera normalt – på grund av alla de symptom det kan innebära att ha utmattningssyndrom sig.

Oroväckande många människor blir utmattade idag, samt att vi verkar ha en trend att fler och fler verkar lida av psykisk ohälsa. Speciellt unga. Sen finns det de som menar att det är sant att statistiken för stressrelaterade sjukdomar, psykisk ohälsa och utmattningssyndrom ökar, men att det kanske inte bara rör sig om att fler blir drabbade – utan att vi blir bättre på att diagnosticera, och att mindre tabu gör så att fler och fler får hjälp.

En sak är dock säker: Det finns mer att göra, vi behöver göra mer!

Hur som helst. Här nedanför kan du läsa om fyra saker som är viktiga för att vi ska må bra – fysiskt och psykiskt.

annons

Allt behöver inte vara perfekt

Allt behöver inte vara perfekt. Låt det sjunka ner. För idén att allt ska vara perfekt, och att man måste ha 1000 järn i elden, är förmodligen en av de större anledningarna till att många idag kör sig själva rakt in i den berömda väggen och blir utmattade.

Kör inte slut på dig själv i hopp om att göra alla andra nöjda.

Många kör bara på, utan att ge sig själv lite andrum och utrymme för återhämtning. Tar med sig den mentala stressen överallt – på jobbet, hemma, i sömnen – på så sätt så får man aldrig en lung stund.

Nej tack! – Sätt gränser

Säg nej, stå upp för dig själv, ditt mående och din hälsa. Många av oss har inte tränat på att säga nej, så det kan kräva en del arbete. Men det är absolut nödvändigt att veta var man står, och kunna säga nej och sätta sunda gränser. Vara snäll, omtänksam och hjälpsam – men samtidigt inte låta folk köra över en och trampa på en. Man kan vara hygglig, men med en viss integritet och självrespekt.

Personligen så tränar jag på att hjälpa och ställa upp – på mina egna villkor. För självklart vill man inte var en egocentrisk person som bara tänker på sig själv. Givetvis vill man finnas till för andra. Problemet är när man försummar sig själv, och glömmer bort att värdesätta sin egen tid, ens mående och hälsa.

annons

Det är okej att säga nej, endast på grund av den enkla anledningen att man inte vill och måste.

Prestation & Återhämtning – Ta hand om dig

Man kan inte, och behöver inte, gå all-in hela tiden. Faktum är att det är ganska så kontraproduktivt. Vissa elitidrottare som presterar på en nästan omänsklig nivå, sover uppemot 10 + timmar! Medan många av oss ”mänskliga”, knappt är villiga att ”unna” oss 6. Vill man må bra i längden så måste man skapa någon sorts balans.

Gör din återhämtning till något heligt.

Prestationsexperter och forskare, vet att om man vill prestera på topp, så måste man prioritera återhämning. Man kan höra motivationstalare och anda drivna människor, uttrycka sig med fraser som, ”sova gör man i graven”. Det är sådana trams! Man hamnar tidigare i graven om man inte sover, och lever som en zombie om man inte tar hand om sig själv. Vilket i slutänden får en att prestera sämre.

Vi människor är väldigt starka, driftiga och kapabla – så länge vi tar hand om oss själva i processen. Det är inte antingen eller. Man behöver inte bli en flummare och nöta soffan hela dagarna, utan man kan köra på i en stabil fart – resa sig i karriären, lyckas utåt sett, och allt annat så många av oss strävar efter – men samtidigt ta hand om sig själv. Man behöver inte offra sin hälsa för det.

annons

De mest briljanta människorna i världen, tror jag gör just det! För annars, vad det lider, så kan man inte prestera på topp i längden, och kör helt enkelt slut på sig själv.

Värdelös arbetsmiljö? – Säg upp dig!

Många sjukskrivningar sker på grund av stressrelaterade orsaker, och inte sällan eftersom man arbetar i en väldigt kass arbetsmiljö. Så finner man sig i en riktigt rutten arbetsmiljö, så kanske det kan vara värt att blicka efter något annat. För tänk på det – vi spenderar nästan uppemot en tredjedel av vårt liv i något sorts arbete – så i den bästa av världar så borde det arbetet vara något meningsfullt och givande.

Relaterat inlägg: Gör ditt arbete dig utmattad?

Hoppas du fann några guldkorn i det här inlägget, vilket tips skulle du vilja ge någon annan? Dela med dig i kommentarerna.

Du kan hålla dig uppdaterad och få tillgång till fler tips och mer inspiration genom att ansluta dig till mitt nyhetsbrev.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Var snäll och skriv din kommentar här
Skriv ditt namn här

annons

Jag Är Social

56,394FansGilla
18,233FöljareFölj
271PrenumeranterPrenumerera
Shim, App, psykologi, hälsa, välbefinnande, välmående, värderingar, självkänsla, självförtroende, glädje, lycka, ett positivt sinne, inspiration, motivation

En Psykologisk App – ”Den Digitala Kompisen”

Teknologin kan användas för att få oss att må bra, och hjälpa oss i vardagen. Jag tror att de flesta som läser det här...