Hem Hälsa Tre Anledningar Till Att Sova Mer - Med Ett Gott Samvete

Tre Anledningar Till Att Sova Mer – Med Ett Gott Samvete

Många känner skam då de ligger och drar sig i sängen. Det kan kännas oansvarigt att ligga där och inte göra något. Men faktum är att du, eller din kropp och hjärna, gör mycket när du sover. Här kan du läsa om tre anledningar till att sova med ett väldigt gott samvete.

annons

Inlägget innehåller annonslänkar*

Brist på sömn kan göra dig tjock

En hel del forskning pekar på att det finns en länk mellan människors sömnvanor och deras vikt. Människor som sover mer har en benägenhet att i större grad vara överviktiga. I en studie med 60 000 kvinnor, så såg man att kvinnor som sov 5 timmar om natten eller mindre, led av en 15 % ökad risk att vara överviktiga, i jämförelse med kvinnor som sov 7 timmar.

Anledningen är inte helt säker. Det skulle kunna vara att man på grund av sömnbristen är trött, och äter mer. Eller att man är för trött för att träna, och därför bränner förre kalorier. Eller att kroppens metabolism påverkas.

annons

Två viktiga hormoner som reglerar vår hunger och mättnad – ghrelin och leptin, som produceras i magsäcken, kan påverkas negativt av för lite sömn. För lite sömn ökar hormonet ghrelin (skapar hunger) och sänker leptin, detta skulle kunna vara en orsak till ökad vikt vid för lite sömn [1]. Bra va, att sova kan vara ett väldigt ansträngningslöst sätt att gå ner i vikt på.

Sov mer och må bättre

Alla vet hur man tjurig och lättirriterad man kan bli om man in fått sig en god natts skönhetssömn. Intressant nog, så har studier visat att kontrollerad sömnbrist hos deprimerade, kan lindra depression. Men det är tillfälligt och opraktiskt. Det är förmodligen inget att satsa på, för de flesta. Kroniskt sömnbrist kan minska vår förmåga till empati, göra oss deprimerade, och fysiskt och emotionellt utbrända. [2] De flesta av oss, behöver vår sömn för att förbli människor, må bra och fungera optimalt. När du sover så rustar du upp dig, så du kan må bra och vara stark.

Sömn ger dig ett fantastiskt minne

När du sover ut en morgon, så kan du gotta dig i tanken att du faktiskt stärker din hjärna, och förbättrar ditt minne. För vi lär oss under dagen, befästs och lagras främst som långsiktsminnen i hjärnan då vi sover. Det fenomenet kallar man minneskonsolidering. Det betyder att att våra korttidsminnen, blir lagrade som långtidsminnen.

När vi sover så processar hjärnan alla våra dagliga intryck, och väljer vad som ska slängas och vad som ska lagras som långtidsminnen. Sömnbrist försämrar både det dagliga arbetsminnet, långtidsminnet och ens förmåga att minnas saker på lång sikt. Även koncentration och reaktionstid påverkas av dålig sömn. Många genier genom tiderna har varit kända för att ta tupplurar, så skäms inte när du ligger där och får din skönhetssömn. Sömn, och rörelse är den bästa medicinen för hjärnan.

annons

Slutsats: Sov mer, med gott samvete

Nu vill jag inte att det här inlägget ska bli alldeles ”doom and gloom”, upplevas som väldigt deppigt – men kronisk brist på sömn kan också öka ens rist för diabetes, hjärtsjukdom stroke och andra trubbel. Så sov, sov som bara den. Det gör dig gott. Man kan se det som så att man slösar tid, men kroppen, och hjärnan, är väldigt aktiv då man sover också. Kroppen reglerar hormoner, reparerar och ersätter celler; hjärnan städar upp metaboliska biprodukter som skapats under dagen.

annons

Få saker gör så mycket för oss som en god natts sömn. Det gör det mesta enklare och lättare. Så sov gott med gott samvete – för det gör dig gott.

Vuxna behöver omkring 7-8 timmars sömn, medan barn behöver runt 9-10.

Läs mer: 3 Saker Psykologiskt Starka Människor Gör Varje Dag

Böcker om sömn: 


Hur mycket sömn behöver du för att fungera och må bra? Och har du några strategier för att få en god sömn?

Klicka gärna på dela-knappen så fler får ta del av inlägget. Om du vill hålla dig uppdaterad och få tillgång till mer vardagsinspiration, pepp och livsstilstips, så kan du ansluta dig till mitt nyhetsbrev.

Albinhttps://www.ettpositivtsinne.se
Skriver upplyftande saker.

LÄMNA ETT SVAR

Var snäll och skriv din kommentar här
Skriv ditt namn här

Jag Är Social

44,119FansGilla
15,046FöljareFölj
265PrenumeranterPrenumerera
Ett Positivt Sinne, Positiv, Albin, Albin Karlsson, Inspiration, Motivation, Hälsa, livsstil, glädje, depression, framgång, framsteg, utveckling.

Sjuksköterskans Fem Lärdomar Från De Äldre

Äldre människor kan lära oss mycket